Recenze: Trůn lebek

Originální název: The Skull Throne
Autor: Peter V. Brett
Rok vydání v ČR: 2015
Nakladatelství: Triton
Počet stran: 640
Anotace: Krasijský Trůn lebek zůstává prázdný.
Trůn sestavený z lebek padlých vojevodců a démonských princů je sídlem cti a prastaré mocné magie, která drží démony v šachu. Z tohoto trůnu chtěl Ahmann Jardir dobýt celý svět a vybudovat jednotnou armádu, která by vytáhla do boje a skoncovala s démonskou válkou jednou provždy. Jenže Arlen Sedlák, Tetovaný, se proti tomuto plánu vzepřel. Vyzval Jardira na souboj a ten na něj musel přistoupit, aby si zachoval čest. A než aby riskoval porážku, oba je raději svrhl ze srázu..

Upozornění: Tato recenze je na čtvrtý díl, může tedy obsahovat spoilery :) Pro recenzi na první díl klikněte ZDE.

Po drásavém cliffhangeru, který si pro nás na konci třetího dílu připravil autor série Démonský cyklus, mnoho čtenářů netrpělivě očekávalo další díl. Po zdánlivě nekonečně dlouhém čekání je čtvrtý díl na světě, v české verzi ho najdeme pod názvem Trůn lebek. Ani tu nešetřil Brett počtem stránek, čtyřka se honosí úctyhodným počtem 640 stránek. Ano, tato série perfektně zapadne na poličku mezi Hry o trůny a Píseň krve :)

Od chvíle, kdy Arlen Sedlák světu ukázal, že démoni jsou zranitelní a dá se proti nim bojovat, lidé se přestali třást strachy v chraněných příbytcích, jen co se snesl soumrak. Noc co noc vycházejí do tmy, pobít co nejvíce jadrnců, posíleni nově nabytou odvahou a vůlí. Zdánlivě idylický vývoj války proti jadrncům však narušuje další válka – lidé proti lidem.
,,Když se dva perou, třetí se směje“ - klasické pořekadlo, které zde padá na úrodnou půdu. Nepřekonatelné rozdíly mezi Krasijci a Žírnany eskalují v otevřenou, brutální válku. Krasijci zabírají území, vraždí a plení ve jménu Everama. Zotročení Žírnani jsou převychováváni, nuceni přijmout náboženství, které uznávají Krasijci. Lidé zapomínají, kdo je jejich nepřítel. Jadrnci nerozlišují – Žírnan nebo Krasijec, pro ně je to pouze plémě, které je třeba vyhubit.

Fascinující a zarážející je podobnost fiktivního světa s naším současným. Brett (ať už vědomě, či nevědomě) přenesl do svých knih krize, intriky a nešvary, které se dostávají do popředí dění. Odlišné kultury, dogmata, extremismus a fanatismus, který zabijí. Mír a rovnost je stejná utopie jako ve světě, kde planetu drancují jadrnci, tak v našem světě, který pomalu zabíjíme my – lidé. Trůn lebek šetří jadrnci, více se noří do politických a etických otázek, což by mohl být problém, pokud by se daného úkolu zhostil autor, který by knihu těmito ,,nudnými“ tématy zazdil. Porovnejte pekelné démony s politikou, co zní líp? Brett však ví, co píše a hlavně, jak to píše. Věřte, od Bretta bych si s nadšením přečetla i jeho nákupní seznam. Čtenáři se dočkají nových postav a mají možnost prozkoumat i nová místa. Brett velkoryse odhaluje úžasný svět, který stvořil. Čtenáře, kteří rádi odhalují nedostatky, nepotěším. Brett má vše promyšlené do poslední tečky. Celý svět je neuvěřitelně reálný, postavy jsou natolik živoucí, že stačí málo, aby vystoupily z knihy.  640 stránek uteče jako voda, otáčíte první stránku a najednou jste na konci. A jelikož Brett rád napíná své čtenáře, můžete si být jisti, že konec bude stejně drásavý, jako u Války za bílého dne.

Brett svým prvním dílem pobláznil celý svět. Neobyčejně nadaný vyprávěč, který dokáže svým postavám vdechnout život. S každým dílem se Brettův styl zlepšuje a piluje. Jestliže jednička byla 9/10, další díly překračují možnost hodnocení, které jsou od - do.  Troufám si prorokovat, že nebude trvat dlouho a Brett si vybojuje místo vedle nejznámějších a nejlepších autorů na poli fantasy.

Trůn lebek, stejně jako celá série, uhrane nejenom brilantním příběhem, skvěle vykreslenými postavami, ale hlavně čtivostí. Nepamatuji si, kdy naposledy mě takhle uchvátila nějaká knižní série. Démonský cyklus má právem čestné místo v mé knihovně.

Děkuji převelice internetovému knihkupectví Palmknihy.cz , za poskytnutí této knihy do mé věčně hladové čtečky :)