úterý 19. dubna 2016

Recenze: Bez šance

Název: Bez šance
Originální název: Unwind
Autor: Neal Shusterman
Nakladatelství: Knižní klub
Anotace: Fascinují a temná dystopie ze světa, kde společnost zavedla nový zákon: Každé dítě má právo na život od chvíle početí až do věku třinácti let. Mezi třinácti a osmnácti je ale na rodičích, jestli ho vychovají až do dospělosti, anebo ho pošlou… rozpojit. Tohle nenápadné slovo znamená, že problémové děti, sirotci, anebo prostě ty, které v sobě mají příliš vzdoru, jsou odeslány do sběrných táborů, kde jsou jejich těla rozebrána a orgány předány těm, co je potřebují. Takže technicky žijí dál – alespoň to dětem říkají. Tři z nich, Connor, Risa a Lev, se setkávají v táboře a ani na okamžik nemají chuť žít dál…rozpojení. Jedinou šancí je útěk.

Knižní trailer:

Dystopie většinou mají jeden prvek společný - budoucnost, kde se něco zvrtlo. Velmi ošklivě zvrtlo. Connor, Risa a Lev žijí ve společnosti, kde děti mají právo na život od narození do svých třinácti let. Mezi třinácti a osmnácti roky se rodiče mohou rozhodnout, jestli si své dítě nechají, nebo ho pošlou na rozpojení. Rozpojení je lékařský zákrok, při kterém je člověk doslova rozebrán na jednotlivé kousky, které je možné díky moderní medicíně ,,použít" pro jiného člověka. Rozpojení je bráno z humánního pohledu jako společnosti prospěšné - rodičům umožní ,,zpětný potrat" nezvedeného potomka a nemocní mají šanci dostat nové orgány, pokud si je mohou dovolit. Že je to pro rozpojence slabá útěcha? I pro to má vláda své ospravedlnění. Rozpojení není dle oficiálních stanovisek smrt, každý kus těla bude žít dál, jen s jiným člověkem.
Svět a lidé se mění. Budoucnost je většinou pokroková, nicméně ji stále tvoří lidé. Není tedy divu, že mohou  nastat temné časy, které známe spíše z učebnic historie, které nás před podobnými chybami varují.

Vítejte v době, kdy se nespravedlnost prohání ulicemi a smrtka si místo černého hávu oblékla bílý doktorský plášť. Ve prospěch všeobecného dobra umírá tisíce dětí každý den, což je však společensky přijatelné. Také je společensky v pořádku, když matka své novorozené dítě odloží u cizích dveří. V tom případě dítě náleží nálezci, který jej nalezne před svým prahem. Vnímání humánnosti je pokroucené špatnými rozhodnutími a známou mantrou - účel světí prostředky.

Dystopie u nás v České republice není ještě plně zaběhnutý žánr, je tedy poměrně snadné najít knihu s originálním námětem. Bez šance se pyšní příběhem, který nemá obdoby a originalitu mu rozhodně nelze upřít. Neal Shusterman vytvořil syrový, temný a šokující román, kde je s dětmi zacházeno jako s majetkem státu. Vsadil na drsné a dechberoucí prostředí, do kterého hlavní hrdiny vhodil přesně podle jména knihy - bez šance. Boj o přežití se stává prioritou číslo jedna. Naděje je zakázané slovo.

,, Stejně by ze mě nikdy nic pořádného nebylo, ale takto mám statisticky lepší šanci, že nějaké moje část někde ve světě dosáhne velikosti. Raději budu částečně důležitý než úplně k ničemu".

Příběh je vyprávěn  v třetí osobě z pohledu tří hrdinů - Risy, Connora a Leva. Každý má svou minulost a důvod, proč je poslán na rozpojení. Vrtkavý osud je spojil dohromady a i přes své odlišnosti musí najít to, co mají společné, aby přežili. Postavy s čtenářem sdílejí své myšlenky, obavy a touhy. Nejsou jen slova, tiskařská čerň na bílém papíře, autorovi se jim podařilo vdechnout život, o který jim však paradoxně i usiluje. Charaktery v knize jsou silné a je snadné si je oblíbit. Rozporuplná postava Leva je zajímavým zpestřením, tento hrdina projde největším vývojem v průběhu knihy a je pozoruhodné sledovat, jakým způsobem se mění jeho myšlení vlivem okolností.

Velké významné plus kniha ode mne dostává za atmosféru. Šokující, mrazivá, temná a děsivá, stránky jsou prosyceny strachem a beznadějí. Samotný příběh plyne jako voda, nemá žádná hluchá místa, děj je čtivý a Bez Šance je stoprocentně jedna z těch knih, které vás nenechají na pokoji.

Já osobně jsem ji dočetla něco málo po půlnoci, nepřicházelo v úvahu, že bych šla spát bez toho, aniž bych znala konec knihy. Z knihy jako z celku jsem nadšená. Slabší je pro mne konec, s kterým však většina čtenářů bude spokojena (myslím :)). Bez šance by se mělo dočkat i své filmové podoby, pod režií Rogera Avaryho, zatím však kolují více dohady, než potvrzené informace.
Jak praví recenze na zadní straně knihy - Je to napsáno s neskutečným smyslem pro dramatičnost, jako stvořené pro filmové plátno. Mě nezbývá než souhlasit.

Vzkaz pro citlivky, které se s třesoucími prsty a tiky v očích snažily dostat aspoň za první stránku.. Nevzdávejte to! Krve a nechuťáren se nedočkáte, zato potrápíte své mozkové buňky tématem k hlubokému zamyšlení..

Za Šanci přečíst tuto knihu děkuji internetovému knihkupectví Martinus.cz, které mi ji ochotně poskytlo pro recenzi. Kniha přišla i s malými dárečky, které rozhodně potěší každého knihomola. Děkuji! Bez Šance můžete zakoupit ZDE .