Recenze: Tady byla Britt-Marie

Název: Tady byla Britt-Marie
Originální název: Britt-Marie was here
Autor: Fredrik Backman
Nakladatelství: Host
Oficiální anotace: Román o tom, jak se lidé ztrácejí, zamilovávají a kopou do všeho, co je kulaté.
Nejlepší věc, kterou můžete o vesnici Borg říct, je to, že leží u silnice. Britt-Marie je třiašedesátiletá žena, které bylo řečeno, že je pasivně agresivní, zpomalená a ukňouraná bába. Po čtyřiceti letech manželství opustila město a manžela, který ji podváděl. Borg zasáhla finanční krize, po níž tam zůstaly jen cedule s nápisem „Na prodej“ a pizzerie, která je cítit pivem. Britt-Marie nesnáší fotbal. Fotbal je to jediné, co v Borgu zůstalo. Tohle nevypadá na začátek krásného přátelství, to rozhodně ne. Ale když fotbalová přípravka v Borgu potřebuje trenéra tak zoufale, že se nakonec rozhodnou přijmout kohokoli, tak je detaily jako třeba ten, že ona opravdu, ale opravdu tu práci nechce, nezajímají.

Fredrik Backman je na českém knižním trhu již poměrně známé jméno, při kterém mnohé automaticky napadne trhák Muž jménem Ove (recenze ZDE) - sladkobolný román o starém mrzoutovi, kterého si díky jeho povaze zamilovalo tolik čtenářů. Nakladatelství Host nezahálelo a vydalo další dvě knihy - Babička pozdravuje a omlouvá se (recenze ZDE) a novinku Tady byla Britt-Marie.

Vřele doporučuji přečíst knihy v pořadí, kdy v ČR vyšly. Ten, kdo četl Babičku, se se svéráznou postavičkou Britt-Marie již setkal. Ano, strohá, pořádkumilovná sousedka, která neustále ráda vytahovala svého, skoro-vždy-nepřítomného manžela, milovnice pevného řádu a seznamů. Někdy jsou vedlejší postavy prostě předurčeny pro něco většího, než se mihnout jako křoví na pozadí. Britt-Marie je jeden z těchto případů :)

V čem tkví tajemství úspěchu Fredrikových knih? Je to jednoduché. Antihrdinové. Jsou všude kolem nás. Protivná bába, co do vás strká košíkem. Nervní člověk, který neustále brblá a už si v duchu sepisuje stížnosti na vše, co nejde podle jeho představ. Postavy, které kolem nás prochází a jen člověku zkazí den. Rozhodně jsou to lidé, o kterých bychom neradi četli. Ale co jejich úhel pohledu? Co když pro ně jsme ti protivní my? Fredrik dokáže vzbudit soucit i s těmi největšími bručouny, (pokud o nich člověk jen čte). Upřímně věřím, že nadpoloviční většina z nás by s Britt-Marií nebo Ovem trpělivost neměla :)

Britt-Marie miluje seznamy a řád. Jakmile se něco vyskytne na seznamu, splní se. Bezpodmínečně. Tečka. Britt-Marie rozhodně nikoho neodsuzuje. Ani lidi, kteří si nepíšou seznamy. To ne. Ani nerada vrtá do cizích záležitostí. Třeba do toho dívčina účesu, který vypadá jak chlapecký. To ne, Britt-
Marie nikdy nemá předsudky. Rozhodně ne. Taková Britt-Marie není. Ale jaká vlastně Britt-Marie je?

V pokročilém věku je většina věcí již zajetá a den, který ubíhá s tou správnou dávkou rutiny, je dobrý den. Jsou tu věci, na které se člověk může pevně spolehnout. Třeba na Faxin, jediný (až na sodu), správný čistící přípravek. Nebo na Kena, manžela, který obchoduje s Německem. Britt-Marie má prostě úvazek na celý život. Stará se o domácnost, o svého manžela. Vše má perfektně nalinkované, příbory má srovnané v tom správném pořadí a v její domácnosti nemají bakterie šanci. Ale co když se jednoho dne všechno naruší a Britt-Marii nezbude nic jiného, než opustit svůj byt, svého manžela, vše, co až doposud tvořilo její život? Není už pozdě na to dělat taková rozhodnutí?

Díky asociálnímu chování, absenci humoru a své neodbytnosti (ale ne, Britt-Marie není neodbytná, to ne), se hlavní hrdinka dostává do úsměvných situací, které protějšky Britt uvádějí do rozpaků a mírné nervozity, kdykoli se Britt-Marie objeví. Někoho může na první pohled odradit fotbalová tématika, které se kniha dotýká, /přiznejme si to ženy, některé sporty jsou prostě nuda/, nicméně jedině dobře! Aspoň budete mít jeden bod s Britt-Marií společný.
Kniha nese klasické Backmanovské znaky, díky kterým si Britt zamilujete. Fredrik prostě už má takovou schopnost, přinutí Vás zamilovat si postavy, které rozčilují svět a lidi kolem sebe.

Nicméně, nemohu se zbavit dojmu, že zhruba od prostředku příběhu si kniha nese temný podtón. Pokud by se dal zhmotnit, byl by jako temný šál, v kterém by byla kniha zabalená. Na pozadí příběhu s Britt-Marií přináší čtenáři vážné otázky o životě - žijeme tak, jak chceme žít? Je to, co chceme, to, co nás učiní šťastnými? Zároveň nám Britt-Marie ukazuje, že pro některá rozhodnutí není nikdy pozdě, což je nejvýznamnější poučení, které mi kniha dala :) Tady byla Britt-Marie je kniha, která je pro fanoušky Backmana milou povinností do knihovny. Příběh i přes fotbalovou tématiku je prostě skvělý a česká obálka jako vždy nádherná (skvěle ladí k ostatním). Za sebe hodnotím jedině kladně, i přes vážnější tón příběhu - ono vždy vše nemůže být růžové a veselé.  To už je život sám :)

Knihu Tady byla Britt-Marie si můžete koupit ZDE od skvělých Martinusáků (martinus.cz), kterým tímto mockrát děkuji za svůj výtisk, který mi poslali s milými knihomolskými dárečky, které rozhodně využiju pro svou potřebuji i k obdarování ostatních :)