čtvrtek 6. června 2019

Recenze: Ink - tajemství kůže

Tajemství kůže - ukázka z knihy

Leora žije ve světě, kde vlastní kůže je plátnem pro vyprávění životních příběhů. Každá důležitá událost, volba a čin jsou zaznamenány černé na bílém – tedy spíše černá na lidském těle. Vše začíná již při narození, každý získává povinné tetování ve chvíli, kdy přijde na svět. Svatba, narození dítěte, ztráta bližního, vše, čím si daná osoba prošla, bude mít navždy jako připomínku na svém těle. Díky tetování je vše jednoduší. Kdo by například chtěl mít vytetovanou značku zloděje, násilníka či podvodníka? Na každém tetování záleží.

Po smrti, ačkoli to zní kapku morbidně, je člověk stažen z kůže, ze které je následně vyrobena kniha života. Každý chce po smrti něco na světě zanechat, nikdo nechce být zapomenut. Díky těmto knihám má každý šanci, aby jeho jméno a životní příběh žily dál, aspoň prostřednictvím osobní knihy. Nicméně, ne každému se dostane možnosti, aby tu po něm zůstala jeho kniha. Díky tetování lze usoudit, zda člověk vedl záslužný život. V opačném případě je kniha vhozena do ohně a zapomenuta navždy, což je osud, jehož se každý obává ze všeho nejvíce. Jenže ne vše je černé jako inkoust a bílé jako alabastrová kůže krásné ženy. Život má nespočetně odstínů šedé a nic není černobílé...

Dystopie. Oblíbený žánr, kde autor musí projevit kapku originality, aby upoutal. Vládní systém, který má vše pod kontrolou, a vše je na první pohled efektivní, vše funguje a prosperuje. Jádro však mnohdy bývá prohnilé a šťastní občané netuší, jak se věci doopravdy mají. Avšak ten správný hrdin(k)a odhalí špatnosti a často se přidá na stranu rebelů, kteří chtějí skoncovat s maskou přetvářky a odhalit skvrny na sněhobílém hávu vlády. Že je vám to povědomé? Není divu. Aby to vše fungovalo, chce to něco zajímavého. Ať už hrdinu, svět, promyšlení systému (kde většinou zabírá snaha šokovat) či celkově ta knižní omáčka.

U Inku je prvním takovým chytákem rozhodně obálka. Metalická kráska, která se třpytí při každém dopadu světla na vazbu, je takovým malým klenotem do knihovny a potěší nejednoho sběratele krásných obálek. Druhým chytákem je příběh samotný. V téhle knize dostává otřepaná fráze „tetování přece musí mít nějaký význam pro tetovaného“ konečně uplatnění. Značky, vpité pod kůži, které tam budou už do konce života, ukazují, jaký život tetovaný měl. Další fráze „jít s kůží na trh“ zde dostává jiný rozměr. Rozhodně originální námět.
Tajemství kůže - ukázka z knihy
Co se týče hlavní hrdinky, Leora je neslaná nemastná, jako brambory, co čekají na omastek, který teprve přijde. Celkově první díl Inku se nese v lehkém duchu, příběh odsýpá plynule, čtenář se seznámí s prostředím, hlavní hrdinkou i vedlejšími postavami a proplouvá až ke konci, kde nastává radikální změna. Konec jak má být, silně lákající na druhý díl. Trochu působí, že byl sepsán horkou jehlou pod tíhou uzávěrky, ale ani to nemění fakt, že konec je otevřený natolik, že první díl vypadá jako připravená půda, do které si autorka zasela semínka, která vypučí v druhém dílu.

Ink je oddychovka s velmi originálním námětem, čte se snadno. V příběhu nejsou žádné složitosti, postav je tu tak akorát a možná kniha inspiruje nejednoho čtenáře, aby si zkrášlil tělo nějakým tím tetováním nebo přidal další do sbírky. Příjemným bonusem jsou legendy, aneb další příběhy v příběhu, které osvěžují děj a přidávají autorskému světu body na promyšlenosti. Ink se bude líbit milovníkům dystopií, krásných obálek a hledačům nových a originálních světů.

Tato recenze byla psána pro web cbdb.cz a můžete si ji zobrazit i ZDE.

Český název:  Ink - Tajemství kůže ***  Originální název:  Ink (Skin books #1) *** Autor:  Alice Brodway  *** Nakladatelství: Moba  *** Vyšlo v ČR: 2018 *** Počet stran: 304