Recenze: Chrany

Název: Chrany
Originální název: Brayan's Gold and The Great Bazaar / Messenger's Legacy
Autor: Peter V. Brett
Nakladatelství: Triton
Anotace: Souborné vydání tří povídek (Brayanovo Zlato, Velký Bazar, Poselský odkaz), které doplňují Démonský cyklus.
V povídce Brayanovo Zlato se setkáváme s Arlenem Sedlákem. Ten má jako sedmnáctiletý poselský učeň před sebou svou první výpravu spojenou s nocováním na cestě. Ocitne se v mrazivých horách, sám a s nebezpečným nákladem. K tomu ho stále pronásleduje obří skalní démon Jednoruký…

Byly časy, kdy démoni ještě nebyli tak troufalí. Chrany totiž dokázaly víc než jen držet jadrnce v mezích, ale umožnily člověku bránit se, bojovat a vítězit. Arlen by rád světu tuto magii vrátil. Abban, kupec z krasijského Velkého Bazaru, zase ochotně nabídne ke koupi cokoli, po čem lidské srdce touží.

Hrdinou Poselského odkazu je Trnka Damaj. Po rodinné tragédii prchá do močálů. Sám, bez ochrany, jen s vlastním důvtipem a špetkou bylinkářských znalostí. Dokáže malý chlapec vzdorovat noci plné démonů? Posel Ragen, na kterého po dvaceti letech v sedle začíná doléhat věk, je však ochoten riskovat cokoliv pro jeho záchranu.

Čekání na další díl oblíbené série bývá mnohdy úmorné a dlouhé. Než spisovatel nový díl dokončí, než ho přeloží a vydají - učiněná muka pro knihomola. O to větší radost přináší, když vyjde povídkový soubor ze světa našich milovaných hrdinů a my tak máme možnost ukrátit si nekonečné čekání na další díl. Série Démonský cyklus čítá v současné době čtyři knihy (Tetovaný, Pouštní kopí, Válka za bílého dne a Trůn lebek) přeložené do češtiny a doprovodný soubor povídek, stručně pojmenovaných Chrany. Pátý díl, v originále pojmenovaný The Core, by měl v zahraničí vyjít 15. srpna 2017.

Chrany obsahují tři povídky, jmenovitě - Brayanovo zlato, Velký Bazar a Poselský odkaz. O čem jednotlivé povídky jsou, vypovídá poměrně přesně anotace, není třeba je tedy rozebírat dále, přeci jenom nechceme, aby došlo k případným spoilerům, že? :) .

Chrany jsou perfektní jednohubkou k ukrácení času. Stačí pár vět a už jsme zase zpátky v tom nádherném,  magickém a přec nelítostném světě Arlena Sedláka. Svým stylem psaní se Peter V. Brett řadí mezi mé nejoblíbenější autory, protože knižní díla, která vznikají jeho rukou, jsou na poli současného fantasy žánru jedna z těch nejlepších, co se dá najít na poličkách v knihkupectví. Trochu rozpačitě a se smutným podtónem musím dodat, že série Démonský cyklus je poměrně nedoceněná a v České republice nemá zdaleka tolik fanoušků, jako v zahraničí.

Zpátky k Chranám :) Pokud se z nějakého nepochopitelného důvodu rozhodnete Chrany nečíst, nemusíte mít strach - jednotlivé povídky neobsahují žádnou zásadní informaci, která by při čtení pátého dílu chyběla. Slouží jako bonus, třešnička na dortu, nakouknutí za oponu. Na druhou stranu, pokud se rozhodnete povídkovým souborem začít, nedoporučuji tento postup. Povídky nevysvětlují - rovnou čtenáře hodí do prostředí známého z předchozích knih.

Přečíst si Chrany bylo pro mě jako balzám na duši, opět jsem měla možnost použít vstupenku do světa p. Bretta, kterým mě tolik okouzlil. Vzhledem ke délce jednotlivých povídek se zde neobjeví všechny postavy, které si mě získaly v předchozích dílech, ale hladovící čtenář je vděčný za vše :) Rovnou tedy mohu prozradit, že v Chranách se neobjeví: Leesha, Renna, Jardir, Rojer a Inevera.

Je poměrně těžké zhodnotit, jaká povídka se mi líbila nejvíce, protože každá měla cosi do sebe. Jako celek jsou Chrany povedenou sbírkou krátkých útržků ze života hrdinů v různých časových rovinách. Jediným mínusem je délka knihy - rozhodně by snesla aspoň jednu, či dvě povídky navíc, ale to už se ve mě budí knihomolská ještěrka - ještě, ještě, ještě prosím!

Chrany vřele doporučuji všem fanouškům Démonského cyklu, neboť je nezbytným doplňkem k této skvělé sérii :) Kdo dává přednost elektronickým knihám, ze kterých nemusíte otírat prach, nechť klikne ZDE a může si Chrany zakoupit na e-shopu s el. knihami, Palmknihy.cz, které obsahují spoustu dalších knih, po které vaše čtečka hladově touží. Buďte hodní a nakrmte svou čtečku :)