Recenze: Ódinovo dítě

Název: Ódinovo dítě
Originální název: Odinsbarn
Autor: Siri Pettersen
Nakladatelství: Host

Počet stránek: 562
Anotace: Představ si, že ti chybí něco, co všichni ostatní mají. Něco, co dokazuje, že patříš do jejich světa. Něco tak důležitého, že bez toho jsi nikdo. Nákaza. Pouhý mýtus. Hirka se v den svých patnáctých narozenin dozvídá, že je Ódinovo dítě – bezocasá zrůda z jiného světa. Opovrhovaná, obávaná a pronásledovaná. Člověk. Někdo si však nepřeje, aby její tajemství vyplulo na povrch, a hodlá to zajistit všemi prostředky. Zmatená Hirka musí uprchnout, protože jí jde o život. Existují však nebezpečnější stvoření než Ódinovy děti a Hirka není jediná, kdo prošel bránou mezi světy... Úspěšná norská trilogie Havraní kruhy se inspiruje severskou mytologií, ale přitom vytváří vlastní svébytný svět, kde být člověkem znamená ocitnout se ve zcela nezvyklé roli vyvržence. Hlavní hrdinka není „vyvolená“, dokonce nemá žádné zvláštní schopnosti. To, co ji odlišuje od ostatních, je děsivý fakt, že postrádá něco, co všichni ostatní mají.

***********************************
Sice pozdě, ale přece. Do českých knihkupectví na pulty přichází již třetí díl série Havraních kruhů, já vám však přináším recenzi na první díl, protože věřím, že v té převeliké hromadě denně vycházejících knih člověku lehce unikne kdejaký zajímavý kousek, kterým Ódinovo dítě rozhodně je.

První, co rozhodně upoutá zrak, je poněkud morbidní obálka - při bližším prozkoumání čtenář zjistí, že se jedná o odřezaný ocas, o kterém se ještě mnohokrát v Ódinově dítěti dočtete. Ve světě, kde hlavní hrdinka žije, je totiž ocas známkou normality, nikterak tedy třeba dodávat, že Hirka, již zmíněná hlavní hrdinka, ocas nemá. Ačkoliv oblíbeným námětem jsou hrdinové, kteří naopak disponují něčím, co někdo jen tak nemá - superschopnosti, nadprůměrný intelekt, nezměrný talent, Siri Petterson na to šla z druhé strany. Hirka je výjimečná tím, že jí chybí něco, co má každý, což jí mnohdy přivede do nepříjemných situací, ve kterých nejednou půjde o život.

Siri Petterson přinesla se svým neotřelým příběhem závan severské mytologie (jak už sám název napovídá), ale nebála se pohrát si s celkovým vyzněním a co rozhodně stojí za zmínku - celý příběh má velmi dobře promyšlený, i přesto, že čtenáři podstrkuje indície o tom, jak se bude děj vyvíjet dál, i přesto si v záloze nechává moment největšího překvapení.¨
Zima se blíží, jak zní jedno oblíbené motto, a Ódinovo dítě je perfektním společníkem do studených zimních dnů. Doporučuji zachumlat se do teplé deky, k ruce čaj či kakao (případně kávu v rozumných hodinách) a uvelebit se k této bichličce, která čítá krásných 562 stran. Siri si umí šikovně pohrát se slovy a skrze písmenka přenést atmosféru této neobyčejné knihy.

Hrdinka Hirka je houževnatá, i přes svůj nelehký osud se nestala uplakanou hromádkou neštěstí, což beru rozhodně jako plus, protože není nic horšího, než zajímavý příběh s perfektní atmosférou...a fňuknou. Na druhou stranu není ani jedna z těch bad-ass hrdinek, které se příběhem prosekají svým ostrovtipem a překážky překonají bez zadýchání. Hirka se pohybuje v sympatické rovnováze, kdy pro nejednu čtenářku je lehké vžít se do pocitů Hirky, protože ruku na srdce - kdo se nejednou necítil jako totální mimoň mezi ostatními lidmi?

Nechybí samozřejmě ani sympaťák mužského pohlaví, není se však třeba bát romantické zápletky, která by na úkor příběhu zabrala většinu stránek. Na knize jsem velmi ocenila fakt, že svět, kde se příběh odehrává, je velmi podobný tomu našemu a autorka věděla, jak čtenáři zamotat hlavu :) Jemné signály a události naznačují, že vidíme její svět zatím z jedné perspektivy..a že má pro nás připraveno mnohem, mnohem víc.

Lidská fantazie nemá pevně stanovené hranice a díky tomu vznikají nové příběhy a my tak můžeme prožít tolik životů, kolik přečteme knih. Někdy však nápady docházejí a autoři si vypomáhají již existujícími světy a  inspirují se příběhy jiných, mnohdy až natolik podrobně, že některé knihy jsou jen opisy knih stávajících. Je tedy poměrně těžkým oříškem najít knihu, která bude mít originální zápletku a dá čtenáři ten pěkný pocit číst něco nového.

Troufám si říci, že Siri se podařilo jeden takový - nový a neokoukaný svět + originální příběh vytvořit.

První díl této skvělé série můžete zakoupit ZDE, v knihkupectví Martinus.cz, odkaz na druhý ZDE a třetí díl ZDE (pro ty, co nejraději koupí více dílů najednou :)). Zároveň bych knihkupectví Martinus.cz chtěla poděkovat, protože mi darovalo tuto knihu na recenzi, za což ještě jednou děkuji! :)